Wij zijn ALT43, 

 

een groep leerlingen die onder leiding van Rike Nijhoff met regelmaat een museum heeft bezocht of activiteit heeft ondernomen om kunst te ervaren. Toen zij met zwangerschapsverlof was, bleek dat het op pad gaan en het ons laten ervaren van kunst, niet vanzelfsprekend is voor iedere docent. Laten we voorzichtig zeggen dat wij hier enorm van balen, juist omdat het in onze ogen een belangrijk onderdeel is binnen het vak tekenen. Om Rike haar collega's  én docenten van andere scholen te stimuleren op pad te gaan met hun leerlingen hebben wij ALT43 opgericht en bij Rike afgekeken hoe zij het aanpakt.

Waarom deze naam, zul je je misschien afvragen? Simpel... ga maar eens naar 'word' en houd je [ALT] toets ingedrukt terwijl je de nummers 4 en 3 intypt. Direct krijg je een + te zien. Dit plusteken vind je terug in ons logo en staat symbool voor meer. Meer kunst ervaren, meer aandacht voor dit gedeelte van het binnen het schoolcurriculum.

Wij geven leerlingen tips om met hun docent in gesprek te gaan en ondersteunen docenten bij het plannen van een excursie. Ook geven we handvatten voor leerlingen om zelf verantwoordelijkheid te nemen en een excursie te organiseren door middel van stappenplannen. Tenslotte hebben wij linkjes naar de educatieve pagina’s van verschillende musea in binnen- en buitenland toegevoegd, zodat je dat fijn overzichtelijk bij elkaar hebt. 

 

Heel veel succes, en hopelijk gaan jullie snel op pad!

 

Groetjes!

Amira, Anne, Anouk, Charlotte, Corine, Daan, Dide, Dilsjani, Dorith, Eva A, Eva G, Felix, Frederique, Freek, Hristo, Imme, Indra, Isa, Jade, James, Jelle, Joppe, Joske, Julien, Lotte, Maikel, Malou, Marieke, Mathilde, Mees, Milou, Mona, Nicolas, Onno, Pien, Rick, Robin, Rosanne, Sam, Sandra, Sarah P, Sarah R, Selsebiel, Sjoerd, Souanne, Tess, Teun, Thom, Tim, Timo, Tom, Veerle, Vita, Vivian, Wes, Wouter en anderen.

Ik ben Rike Nijhoff

 

en sinds 2008 geef ik les in het voortgezet onderwijs. Al die tijd vind ik het niet meer dan logisch om mijn leerlingen mee op pad te nemen om kunst te ervaren. Zowel in een museum, op straat, op school of ergens anders. Het ervaren van een echt kunstwerk is in mijn ogen namelijk fundamenteel anders dan hetzelfde werk ervaren via een plaatje in een boek of projectie van de beamer. Dit gegeven is de inspiratie geweest voor het onderzoek wat ik heb gedaan in het kader van mijn Master Kunsteducatie en waarover ik dit artikel heb geschreven.


De inspiratie voor excursies haal ik bij mijn leerlingen. In het begin van het schooljaar vraag ik hen een kunstwerk te presenteren dat hen heeft verwonderd of waar zij van onder de indruk zijn. Gedurende het jaar probeer ik minimaal één van de gepresenteerde werken te bezoeken met die klas.


Ik geniet van ervan dat mijn leerlingen en oud-leerlingen met plezier terugkijken op de door mij georganiseerde excursies en dit ook aan mij terugkoppelen. Als docent sta ik aan de zijlijn van de ontwikkeling van mijn leerlingen en ik hoop dat de door mij aangeboden ervaringen met kunstwerken er -ergens in hun leven- toe doen, al is het over 15 jaar.

 

Trots ben ik op het feit dat mijn huidige leerlingen vinden dat leerlingen, op andere locaties van onze organisatie of op andere scholen, deze ervaringen ook verdienen en dat zij ALT43 hebben opgestart.

 

Heb je nog vragen, hulp of tips nodig? Ik sta voor je klaar.

 

Groet, 

Rike